salg

Pipeline management – Fallgruve 7: Det er så tungvint å registrere – dette har jeg ikke tid til!

30. December 2019

Mange salgsledere, og selgere, erfarer at salgspipelinen ikke holder hva den lover. Kjenner du deg igjen? Jeg har skrevet om 7 fallgruver og løsninger basert på egen bruk og erfaring hos kunder. Her kommer den syvende.

Tekst: Ronny Wang // daglig leder Asure, wang@asure.no, Tlf. 98299979

I blant hører jeg fra selgere og salgssjefer at CRM-systemet er for tungvint og at det tar for lang tid å registrere salgsforventningene. «Vi skal jo ikke bruke salgstiden bak datamaskinen, men heller være ute blant kundene», blir det sagt. Dette benyttes som unnskyldninger for å la være å registrere salgsforventningene. Ja, vel. Og ja, noen systemer er tunge å benytte. Trenden er likevel at de blir enklere og enklere. Noe som betyr færre klikk og enklere skjermbilder å forholde seg til. Dette er ikke god nok unnskyldning for å la være å registrere.

Salgspipelinen og rapporten til denne, er din og salgssjefens viktigste styringsparameter i salg. Og det tar bare 1 minutt eller 2.

Løsning: Registrer alltid en salgsforventning. Gjør første innregistrering og oppdatering så enkelt som mulig. Det betyr enkelt skjermbilde med kun de nødvendige parameterne slik som:

  • Kundenavn
  • Tittel på casen
  • Forventet salgsbeløp
  • Status i salgsprosessen
  • Forventet beslutningstidspunkt
  • Oppdatér

Ronny Wang // daglig leder Asure, wang@asure.no, Tlf. 98299979. Ta gjerne kontakt for en uformell prat.

Les mer om de andre fallgruvene fra 1-7 i pipeline management.