salg

Pipeline management – Fallgruve 6: Oobs – casene har forfalt, men ikke solgt

30. December 2019

Mange salgsledere, og selgere, erfarer at salgspipelinen ikke holder hva den lover. Kjenner du deg igjen? Jeg har skrevet om 7 fallgruver og løsninger basert på egen bruk og erfaring hos kunder. Her kommer den sjette.

Tekst: Ronny Wang // daglig leder Asure, wang@asure.no, Tlf. 98299979

Vi er nå enige om at kontroll på salgspipelinen gir deg en fantastisk ”temperatur” på salgsforventningene. Da er det viktig å huske at salgsforventninger er framover i tid. Ikke bakover. Har du caser i pipelinen som har forfalt? Ikke ha det. De gamle casene er enten tapt, vunnet eller kommer til beslutning fram i tid.

Løsning: Gå inn i CRM-systemet, eksempelvis Dynamics 365 / CRM og oppdater statusen på dine gamle caser og flytt åpne caser fram i tid. Ikke lur deg selv og salgssjefen ved bare å flytte dem. Gjør en vurdering om de fremdeles skal være med i pipelinen eller om casen legges død, det vil si settes til tapt.

Er du usikker hva du skal gjøre med de gamle casene? Ta kontakt med kunden, da vel.

Ronny Wang // daglig leder Asure, wang@asure.no, Tlf. 98299979. Ta gjerne kontakt for en uformell prat.

Les mer om de andre fallgruvene fra 1-7 i pipeline management.