Ronny Wang er daglig leder i ASURE og ekspert på CRM.

CRM. ALT FOKUS PÅ KUNDEN.

Dynamics 365 CRM hjelper bedriften din å optimalisere prosessen med å skape gode kunderelasjoner. Men hva er det egentlig som gjør CRM uunværlig i praksis?

CRM er designet for å hjelpe deg til å finne, vinne og utvikle kunder. I tillegg knytter CRM all kundeinformasjon sammen fra flere av bedriftens avdelinger slik at den alltid er oppdatert. CRM skaper orden og oversikt. Målet er fornøyde kunder.

Følg opp kunden i tide

CRM er et stort begrep, og det er grunner til det. Se for deg et stort nettverk av kontaktpunkter der kunden møter din bedrift. Alt fra en tidlig fase der kunden søker informasjon på nett rundt dine tjenester, til de blir en handlende kunde og har behov for støtte og hjelp. Og de behandles av ulike avdelinger og mennesker i vår organisasjon. For å gi kunden en positiv opplevelse, trenger vi å få et felles bilde av denne kunden. CRM-systemet organiserer all kundeinformasjon og er tilgjengelig slik at du har den riktige informasjonen akkurat når du trenger den.

Som for eksempel hvilke salg er vunnet – hvilke er tapt? Hvilke kunder har vi besøkt den siste tiden – og hvem har vi ikke vært i kontakt med? CRM holder orden på kundeporteføljen.

Noen ganger kan man få en klage fra kunden. Da kan CRM-programvaren sørge for å ivareta kunden gjennom automatiserte løsninger inntil rette konsulent blir satt på saken, og det er ingen fare for at kunden blir glemt.

Customer Relationship Management

«CRM» står for Customer Relationship Management og er designet for å hjelpe markedsførere, selgere og kundeservice-medarbeidere til effektivt å finne, vinne og beholde kunder. Og for å måle resultatene av dette arbeidet.

CRM-løsningen holder dermed orden på kundene og gir en bedre forståelse av hvem bedriftens kunder er. Hva trenger de? Hvilke vaner har de? Hvordan opplever kundene bedriften din, fra markedsføring og salg til kundeservice?

Knytter sammen all kundeinformasjon

CRM er systemet som knytter sammen informasjon fra ulike steder i en bedrift. Det vil si resultatene fra den digitale markedskampanjen, kundeavtaler i salgsavdelingen, tjenesteleveranser i prosjektavdelingen og informasjon fra support og service fra kundeserviceavdelingen. Når du klikker deg inn i CRM-systemet for å se status på kunden, vil du umiddelbart få oversikt over de siste aktivitetene, hvem som har gjort hvilke avtaler eller hva som er kjøpt. Slik kan du ta raske beslutninger på et øyeblikk.

Vi påstår at CRM kan hjelpe deg til å øke salget fordi CRM-programvaren hjelper deg med å yte bedre service. Det er fordi du har god oversikt og øyeblikkelig vet hva kunden din trenger fra deg.

CRM – alt fokus er på kunden

CRM-systemet kan integreres mot kundens sosiale medier og nettsider – og tilrettelegger i tillegg for god kommunikasjon, som mellom folk på salgsteamet, for eksempel. Hvem har gjort hva og når? Kunden får all oppmerksomhet, salgsteamet er ajour eller kan starte nye aktiviteter.

Et CRM-system kan utgjøre hele forskjellen. Med riktig bruk blir ingen glemt. Føler kunden seg verdsatt? Alle ønsker seg fornøyde kunder som mer enn gjerne kjøper igjen. Og igjen. Og resultatet er at bunnlinjen din ser enda bedre ut enn før.

Se video om Microsoft Dynamics 365 her:

Les også om de andre fagområdene våre:

Dypere innsikt med Business Analytics

Service Management gir bedre kundeservice