SERVICE MANAGEMENT SIKRER SALGET

Service Management og Dynamics 365 Service skal sikre optimal kundetilfredshet gjennom veiledning, hjelp og reparasjoner for produkter kundene har kjøpt. Noen ganger kan kunden hjelpes via telefon og epost, andre ganger må en servicetekniker ta turen ut til kunden. Da trenger du Dynamics 365 Field Service.

Vår feltserviceløsning er basert på Microsoft Dynamics 365 CRM plattformen. Dette sikrer deg en moderne og fremtidsrettet løsning som er fleksibel og skalerbar etter hvert som dine behov endres og utvikles. Ved å legge til rette for teknikeren, vil feltserviceløsningen sørge for rett tekniker med rette kunnskap kommer raskt på plass hos kunden. Ved å systematisere denne tjenesten, kan du booke flere avtaler hver dag.

Det starter på kundesenteret

Kunder tar gjerne kontakt på telefon, e-post, via chat, web-skjemaer eller sosiale kanaler for å få hjelp av dine servicemedarbeidere. Dynamics 365 for CRM sikrer registrering av henvendelsen og saken, og bistår kunden direkte eller benytter kunnskapsdatabasen for å se hvordan liknende saker ble løst. Svaret sendes raskt tilbake til kunden via kundens prefererte dialogkanal. Noen ganger må saken eskaleres til spesialist og da sørger systemet for automatisk å finne frem til rett spesialist med rett kunnskap og tidsmessig har mulighet til å hjelpe kunden.

Bedre feltservice gir flere oppdrag

En del bedrifter leverer komplisert utstyr som ofte krever besøk av en servicetekniker. I slike tilfeller starter prosessen ved at kunden tar kontakt med kundesenteret og saken registreres. Kundesenteret forsøker først å løse problemet sammen med kunden, men i noen tilfeller må en servicetekniker reise ut til kunden for reparasjon og bistand.  Kundesenteret etablerer da en arbeidsordre for serviceteknikeren som sendes til planleggingstavlen. Leder for serviceavdelingen fordeler jobbene manuelt eller lar systemet fordele jobbene automatisk basert på:

  • Problemtype
  • Teknikerens kompetanse på produktet
  • Kundens lokasjon
  • Teknikerens nåværende lokasjon
  • Tilgjengelig tid for servicetekniker

Serviceteknikerens mobile hverdag

Når oppdragene er fordelt får servicetekniker melding via service-appen på sin mobiltelefon med de samme detaljene.  Tekniker bekrefter eller avviser oppdraget avhengig av situasjonen han står oppe i nåværende oppdrag. En avvisning av oppdraget dukker opp hos serviceleder som igjen fordeler oppdraget til annen tekniker.

Løsningen gir veibeskrivelser og arbeidsordre-detaljer i sanntid på enhver enhet enten det er på pc, nettbrett eller mobil. Tekniker utfører oppdraget, tar bilde av skade eller reparasjon, får instruksjoner på hvordan problemet løses og kan eventuelt søke opp lagerbeholdning for nødvendige deler. Når arbeidet er utført signerer kunden for oppdraget og fakturagrunnlaget for arbeidet registreres automatisk.

Preventivt vedlikehold automatisert

Serviceavtaler for respektive produkter eller installasjoner opprettes og kan styres på frekvens, tidsperiode og sesong.  Systemet besørger automatisk å etablere arbeids-ordren med respektive delebehov for alle jobbene og plasserer disse automatisk i planleggingstavlen for rett tekniker. Systemet skaper da forutsigbarhet, effektivitet og besparelser gjennom optimalisering av ressursene.

Levende produkter gjennom IoT

Ved å utnytte kraften i IoT (Internet-of-Things), vil produktene dine selv gi beskjed når det er problemer eller tid for service. Du blir i stand til å oppdage og diagnostisere problemene før kunden oppdager dem.  Har du intelligente IoT produkter kobler vi disse til Dynamicsløsningen via Azure skytjeneste. IoT enheten sender først melding til kundesenteret som da vurderer om servicetekniker må sendes ut. Som om det var kunden selv som tok kontakt.

Og for å sikre dataene og driften av din feltserviceløsning på best mulig måte, benytter vi Azure datasentre.

Gjør service til salg

Som en integrert del av Dynamics plattformen kan servicetekniker også notere en kjøpsinteresse for andre produkter og tjenester hos kunden. Tekniker registrerer da en salgsmulighet i systemet som igjen automatisk rutes til den rette selger som følger opp salget.

Kraftig og fleksibel plattform

Med en nyskapende, fleksibel feltservice-plattform kan du raskt tilpasse behovene i visuelle redigeringsprogrammer. Det følger også med verktøy som gjør det enkelt å bygge og lansere nett- og mobilapper.

Full innsikt via Business Analytics

Rapporteringsverktøyet Microsoft Power BI vil styrke tjenestene innen feltservice og gi deg økt innsikt slik at du kan ta bedre og raskere beslutninger for virksomheten.

Se video om Service Management her

Les også om de andre fagområdene våre:

Dypere innsikt med Business Analytics

CRM. Alt fokus på kunden.